کنترل تضاد منافع

کنترل تضاد منافع بین سبدگردان و مشتری

مطابق ماده ۱۴ دستورالعمل تاسیس و فعالیت سبدگردان، درصورتی که تضاد منافع میان سبدگردان و مشتری بوجود آید، اولویت با منافع مشتری می باشد. برای کنترل تضاد منافعی که ممکن است به دلیل ارائه خدمات مختلف بین سبدگردان یا اشخاص وابسته و کارکنان با مشتریان به وجود آید، اجرای ماده۲۷ دستورالعمل فوق در دستور کار قرار خواهد گرفت.در راستای افشای بندهای ۱، ۲ و ۳ ماده مذکور در گزارش های دوره ای ارائه شده به امین و حسابرس و نیز مشتریان مشخصات ورقه، شرح منافع و تاریخ ذی نفع شدن آن ها اعلام می گردد
تضاد منافعی که ممکن است به دلیل ارائه‌ی خدمات مختلف بین منافع سبدگردان یا اشخاص وابسته و کارکنان وی با مشتریان بوجود آید و راه‌های کنترل و حل و فصل این تضاد منافع به شرح زیر می باشد:
در این خصوص شرکت سبد گردان سینا طبق ماده ۱۴ دستورالعمل سبدگردانی عمل کرده و در صورتی که تضاد منافع بین سبد گردان و مشتری به وجود آید، اولویت با مشتری می باشد. در صورتی که سبدگردان یا کارکنان وی ذینفع باشند،مطابق ماده ۲۷ دستورالعمل سبدگردان،گزارش آن را افشا می نمایند.

گزارش ذینفعان

با توجه به الزامات تعیین شده در ماده۲۷ دستورالعمل تاسیس و فعالیت سبد گردان، ابلاغی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر ارائه گزارش ادواری در مورد ذینفعان که در جهت اعمال نظارت بر فعالیت سبدگردان و کنترل تضاد منافع احتمالی بین شرکت سبد‌گردان و سرمایه‌گذاران مصوب گشته است، شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ گزارش خود را به صورت دوره‌ای بر اساس ماده مذکور و در جهت اعتماد سازی و رضایتمندی ذینفعان پس از شروع به کار شرکت در این قسمت ارائه خواهد نمود. ماده مذکور به صورت تفصیلی در ذیل ارائه شده است:
ماده ۲۷ درصورتی‌که سبدگردان، ورقه‌ی بهاداری خاص را به‌نام مشتری خود خرید، فروش یا نگه‌داری می‌کند در حالی که (الف) شرکت سبدگردان یا اشخاص وابسته به آن یا (ب) کارکنان سبدگردان یا اشخاص وابسته به آن‌ها، در آن ورقه‌ی بهادار مطابق تبصره‌ی ۱ این ماده ذینفع محسوب می‌شوند، و سبدگردان از این موضوع مطلع بوده یا از طریق دریافت گزارش‌های موضوع تبصره‌ی ۲۲ این ماده از این موضوع مطلع شده باشد، آن‌گاه سبدگردان موظف است بلافاصله کارکنانی که وظیفه‌ی سبدگردانی برای مشتریان را به عهده دارند، از این امر مطلع نموده، طی گزارش‌هایی که حداقل هرماه تهیه می‌شودحسابرس و امین خود را، از این موضوع مطلع کند و در گزارش‌های دوره‌ای که به مشتری می‌دهد، این موضوع را افشا نماید. اطلاعات ارائه شده به کارکنان مذکور، حسابرس، امین و مشتری در اجرای این ماده شامل موارد زیر است:

تبصره۱:

درصورتی‌که یک شخص از تغییر قیمت یک ورقه‌ی بهادار، به طور مستقیم یا غیر مستقیم سود یا زیان نماید یا آن ورقه‌ی بهادار برای وی حقوق یا منافعی ایجاد کند یا از معاملات آن ورقه‌ی بهادار منتفع شود یا خود ناشر ورقه‌ی بهادار محسوب شود، آن‌گاه شخص یادشده، نسبت به آن ورقه‌ی بهادار، ذینفع محسوب می‌شود. بنابراین شخص از جمله در شرایط زیر، ذینفع ورقه‌ی بهادار محسوب می‌گردد.

  • درصورتی‌که مالک ورقه‌ی بهادار باشد؛
  • درصورتی‌که اختیار خرید یا فروش ورقه‌ی بهادار را به دیگری اعطاء یا از دیگری دریافت نموده باشد؛
  • درصورتی‌که ورقه‌ی بهادار را قرض گرفته یا قرض داده باشد؛
  • درصورتی‌که پذیره‌نویسی یا فروش ورقه‌ی بهادار را تعهد کرده باشد یا بازاریابی برای پذیره‌نویسی یا فروش ورقه‌ی بهادار را پذیرفته باشد یا مشاور ناشر در زمینه‌ی عرضه ورقه‌ی بهادار باشد یا در این موارد با دیگران مشارکت داشته باشد.
  • درصورتی‌که ناشر ورقه‌ی بهادار باشد.

تبصره۲:

کارکنان سبدگردان موظف‌اند بلافاصله پس از ذینفع شدن خود یا اطلاع از ذینفع شدن هریک از اشخاص وابسته‌ی خود نسبت به هر ورقه‌ی بهادار، موضوع را با جزئیات کامل به سبدگردان گزارش کنند. در صورت درخواست اشخاص موضوع بندهای ۲ الی ۷ مادۀ ۲۶، سبدگردان موظف به ارائه‌‌ی جزییات این اطلاعات به اشخاص یاد شده خواهد بود. این اطلاعات در حدود قید شده در این ماده، در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و جزییات اطلاعات به صورت محرمانه نزد سبدگردان نگه‌داری شده و در اختیار مشتریان یا سایر کارکنان (به استثنای کارکنانی که وظیفه‌ی تهیه‌ی گزارش موضوع این ماده را برای حسابرس، امین و مشتری به عهده دارند) قرار نمی‌گیرد.